"It's like MK-Ultra controling your brain"

A month ago a friend of mine.. Belofte maakt schuld, ditjes en datjes. Hieronder vindt u een lijst met vijf politiek georiënteerde hiphop albums. Natuurlijk zijn er veel meer, maar ik geef eerlijk toe dat ik ze niet al te goed kent. Een groep als The Coup, die naar schijnt geniale politieke hiphop maken, ken ik enkel van naam. Er zijn ook genoeg artiesten, zowel boven- als ondergronds, die naargelang hun goesting ook politieke liederen maken. Desgevraagd wil ik daar ook een compilatie van maken en posten. Enige wat u moet doen is vragen en maandje wachten.

Immortal Technique - Revolutionary Volume 2 (2003)
Hier heb je een man die niet enkel klaagt, bijt en schiet maar ook genoeg weet over zijn ‘de vijand’ en deze informatie al te graag deelt met de luisteraars. Mocht je deze cd ooit tegenkomen, KOPEN die handel. Support the artist.. en oh, de boekje van cd is een zaligheid. Mocht je tijd overhebben, check ook Revolutionary Volume One.

Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988)
Een lijst met politieke boom bap muziek zou niet compleet zijn zonder PE. Naar mijn bescheiden mening is dit de beste PE plaat ooit. Nuff said!

dead prez – Let’s Get Free (2000)
Racistisch volgens sommigen, geniaal volgens anderen. Al hoor je mij niet zeggen dat het geniaal is, ik vind dit een heerlijke plaat. Als je de bloed onder de nagels begint te kruipen, tracht je in te beelden in de wereld van deze mannen. That’s it.. anders maak je vrienden met de del-knop.

Goodie Mob – Soulfood (1995)
Lang voordat Cee-Lo een tweetal geniale solo LP’s op ons heeft gepoept, was de man die u en uw moeder beter zal kennen als de zanger van Gnarls Barcley, doodgewoon één van vier leden van Goodie Mob. In tegenstelling tot vorige drie album op deze lijst, heb je af en toe wat lichtere nummers. En net als de vorige dit op deze lijst, is dit een klassieker in onze genre. Amen

Black Market Militia - Black Market Militia (2005)
Aan de ene kant roepen ze revolutie aan de andere kant schieten ze je oma zo neer voor haar diamanten gehoor apparaat. De dualiteit van Tupac Shakur (de één en al politiek was. Daar kom ik later uitgebreider op terug) maar inhoudelijk iets minder. Maar, als alle voorgaande revoluties ons iets hebben geleerd is dat veel mensen aan stelen slaan en moorden als de regering omvalt. Nee?

FYI: Om de albums te downloaden moet je (a) de instructies van het scherm volgen na het klikken van het betreffende link. Als je klaar bent moet downloaden, moet je (b) de album nog uitpakken m.b.v. het proggie WinRar, die o.a. te vinden is op www.download.com. Ik heb geen enkele album geupload, dus mocht er problemen ontstaan na het downloaden, you on your own buddy. Ik heb hiervoor AlbumBase gebruikt en ik heb zelf nooit problemen mee gehad.

2 reacties:

Bertrand zei

allemaal mensen uit de bekakte staten?
der is zoveel talent in Vlaanderen en de lage landen.
Het moet toch zeker mogelijk zijn om tenminste 1 te benoemen.
Als je hulp nodig hebt; de groep was lang geleden bekend, maar is nog steeds actief en komt uit mijn buurt...
een tweede hint: "de flikke van't stad zijn ni zuiver tot op de graat"
Of een ander 3letterig groepje uit de stad van 'idool'...
En dan ben ik nog altijd mainstream!

Laat nou is vallen dat opkijken naar een land waar niets deftig werkt behalve armoede en corruptie...

Lodi zei

U sprak. Ik zeg en help: Mechelen?
...either way I thank you...